Selamat Datang

Tuesday 23 August 2011

SUASANA BERAYA

            Bermula minggu ini, Sekolah Kebangsaan Banting  telah dilanda "demam"  raya. Hal ini kerana kebanyakan guru sibuk dengan perbincangan dengan kuih raya, baju raya dan tudung raya. Ada yang mencari resepi dari internet, kawan-kawan guru yang lain dan mencari dari buku. Tidak terkecuali juga ada yang menjual alatan perhiasan untuk pakaian raya nanti.

           Hari ini juga, sekeping surat dari pihak PPD menyatakan bahawa penyambungan cuti tidak dibenarkan sama ada sebelum cuti mahu pun selepas cuti. Tetapi perkara ini adalah perkara lapuk dan telah diketahui umum bahawa  perantau terutama guru-guru dari semenanjung tidak boleh lari dari perkara ini memandangkan teket "flight"  mereka bukan boleh diubah-ubah dan dijangka memandangkan teket itu telah dibeli  awal lagi.

            Hal ini sedikit sebanyak menimbulkan rasa "cemburu"  guru-guru sabah. Ini kerana mereka tidak dapat memohon cuti tambahan untuk beraya. Tepai mereka terpaksa akur dan redha kerana semua perkara ini sudah lapuk dan diketahui umum permasalahannya. Mereka juga faham masalah yang dihadapi oleh guru-guru semenanjung.
         Kebanyakan murid juga ada yang tidak hadir sekolah kerana membeli pakaian raya dan persiapan raya. Ini menyebabkan suasana kelas sedikit sunyi  dengan kehadiran murid yang tidak ramai.  Walau bagaimana pun, pihak sekolah mengucapkan:

       "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR BATIN"


No comments:

Post a Comment