Selamat Datang

Wednesday 26 October 2011

AKTIVITI MEMASAK TAHUN 6

             Pada hari ini, murid-murid Tahun 6 telah melakukan satu aktiviti memasak bagi mengisi masa lapang mereka. Mereka dibahagikan kepada 2 kumpulan. Setiap kumpulan terdiri dari murid lelaki dan murid perempuan. Bahan-bahan memasak untuk aktiviti hari ini telah di bawa sendiri oleh murid.

            Aktiviti memasak ini bermula sekitar jam 8.00 pagi dan berakhir sekitar jam 10.00 pagi. Pelbagai juadah telah disediakan oleh murid mengikut kreativiti masing-masing bertemakan "Masakan Kampung" . Di antara menu yang disediakan ialah ikan goreng, kari ikan, gulai ikan masin, telur masak kari, gulai nangka, gulai batang pisang, sambal belacan, sambal mempelam, celur jantung pisang, nenas, air kelapa , air oren dan banyak lagi.

          Aktiviti memasak ini di awasi oleh guru kelas mereka iaitu Puan Normah Binti Haji Kambar. Murid-murid menggunakan dapur dari minyak tanah dan  dapur lilin. Mereka semua bekerjasama untuk menyiapkan menu dan juadah hari ini.

        Selepas semua juadah selesai dimasak, juadah mereka akan dihakimi dan dinilai oleh guru-guru berdasarkan kreativiti dan tema yang ditetapkan. Setelah diadili, murid-murid menjamu selera masing-masing.













No comments:

Post a Comment