Selamat Datang

Thursday 27 October 2011

LAKSA PENANG.....

            Hari ini murid-murid Tahun 6 telah mempelajari satu lagi  ilmu memasak  yang telah diajar oleh Ustaz Mohd Hairy Bin Ishak. Beliau telah menurunkan ilmu membuat "Laksa Penang".

           Pertama sekali, beliau mengajar murid-murid cara membuat "laksa". Untuk membuat laksa ini, tepung jagung, tepung gandum, minyak masak dan sedikit air panas diperlukan. Setelah diuli dan diadunkan, tepung tersenut dimasukkan ke dalam acuan dan dipusing untuk menghasilkan laksa.  Laksa yang dihasilkan ini haruslah dimasukkan ke dalam air panas yang mendidih supaya ia boleh terus masak.

          Kedua, murid-murid di ajar untuk membuat kuah laksa. Bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat kuah laksa penang ini ialah sekilo ikan basung, daun kesum, bawang bombay, timun batang, kacang panjang, bunga kantan, cili kering dan cili api.

        Seterusnya, ikan basung dan cili kering tersebut akan direbus dan di "blender". Bahan-bahan lain seperti timun batang,  bawang bombay, cili api, bunga kantan dipotong dan diletakkan di dalam bekas. Kemudian, bahan-bahan ini akan dimasukkan ke dalam periuk untuk dimasak.

        Lebih kurang jam 10.00 pagi, proses memasak ini selesai dan murid-murid menjamu selera masing-masing. Guru-guru juga dijemput untuk merasai dan menikmati hasil masakan mereka. Proses menghasilkan "Laksa Penang"  hari ini berjaya dengan baiknya.


USTAZ HAIRY MEMBERI PENERANGAN

BAHAN-BAHAN LAKSA DI ULI

ANTARA LAKSA YANG SIAP

BAHAN-BAHAN ULAM

IKAN BASUNG

KUAH LAKSA PENANG

MURID-MURID MENIKMATI LAKSA PENANG

SEDAPNYA LAKSA PENANG NI....

    

No comments:

Post a Comment