Selamat Datang

Saturday 24 September 2011

PERKHEMAHAN PERDANA MGB KUMPULAN 4 DI ULU BOLE

           Bermula 23 september 2011 sehingga 24 september 2011 satu Perkhemahan Perdana MGB Kumpulan 4 telah diadakan di Sekolah Rendah Ulu Bole. Perkhemahan ini melibatkan 5 buah sekolah iaitu SK.Ulu Bole, SK.Banting, SK.Kawang, SK.Mendulung dan SK. Lubang Buaya. 

          Bagi murid SK.Banting, perjalanan ke Ulu Bole bermula lebih kurang jam 11.00 pagi 23 September 2011 itu. Perjalanan ke sana menggunakan 2 buah kereta iaitu sebuah pikap dan sebuah hilux. Murid-murid perempuan dan  2 guru perempuan menaiki pikup manakala murid-murid dan 2 guru lelaki menaiki hilux.

          Perjalanan ke Ulu Bole memakan masa selama 2 jam. Kami sampai ke kawasan Sekolah Kebangsaan Ulu Bole lebih kurang jam 1.00 tengahari. Kemudian murid ke padang sekolah untuk memasang khemah masing-masing. Selesai memasang khemah, murid diberikan makanan masing-masing.

          Selepas semua selesai makan, murid ke surau untuk solat zuhur dan asar kemudian  berehat seketika sebelum aktiviti seterusnya bermula. Pada jam 4.00 petang, majlis perasmian bermula dan majlis tersebut di rasmikan oleh Tuan Pegawai Pelajaran Daerah Sipitang.

          Setelah tamat majlis perasmian, murid dibenarkan membersihkan diri sebelum makan malam bermula.  Setelah selesai makan malam, murid ke surau untuk solat maghrib dan isyak sebelum acara "ice breaking"  bermula jam 8.00 malam. Lebih kurang jam 9.30 malam, acara  "ice breaking"  selesai dan semua murid dibenarkan masuk tidur. Guru-guru  pula akan bersama dengan pegawai PPD untuk slot khas bersamanya. Majlis bersama dengan Pegawai PPD tamat pada jam 12.00 malam dan semua guru dibenarkan untuk pulang ke khemah masing-masing untuk tidur.

         Keesokan harinya bermula jam 5.00 pagi , semua murid bangun dan membuat persiapan diri sebelum solat subuh dan kuliah subuh. Selesai solat subuh, murid dibenarkan pulang ke khemah sebelum acara senamrobik bermula jam 6.00 pagi. Acara senamrobik berlangsung selama sejam dan seterusnya murid sarapan pagi.

        Lebih kurang jam 8.00 pagi, semua murid dan guru bersiap-siap untuk aktiviti "kembara".  Perjalanan kembara ini  melibatkan aktiviti menaiki bukit selama 2 jam untuk naik dan turun. Aktiviti kembara ini mencabar juga kerana keadaan bukit yang sedikit cerun dan keadaan sekeliling perjalanan yang dipenuhi lalang yang tinggi dan pokok-pokok lain.

        Setelah aktiviti kembara tamat, semua murid dibenarkan berehat seketika dan membersihkan diri. Masa ini digunakan oleh murid untuk berehat dan berkemas-kemas barang masing-masing.  Majlis seterusnya ialah majlis perasmian penutup dan majlis ini dirasmikan oleh Guru Besar SK.Kawang.

      Majlis perasmian ini berlangsung dengan baik. Setelah majlis perasmian ini selesai, semua murid diarahkan untuk mengemas kembali pakaian dan khemah masing-masing sebelum  "Majlis Makan Perdana" bermula.

      Perkhemahan Perdana ini tamat setelah semua murid siap berkemas. Setelah kenderaan sapai jam 1.00 tengahari, semua murid dan guru pulang ke sekolah masing-masing.

No comments:

Post a Comment