Selamat Datang

Wednesday 6 July 2011

KURSUS JURULATIH UTAMA DAERAH HARI KEDUA

               Pada hari ini, iaitu hari kedua Kursus Jurulatih Utama Daerah Sipitang telah berlangsung dengan baik dan aman. Pada hari ini, semua sukan mengadakan praktikal setelah kemarin semua kursus sukan berlangsung dengan teori.

               Bagi sukan badminton, semua peserta didedahkan dengan cara latihan asas, permainan kecil dan latihan yang boleh dilakukan tanpa raket dan bulu tangkis. Kebanyakan ilmu yang diturunkan dapat di aplikasikan di sekolah masing-masing semasa melatih murid-murid untuk menjalankan aktiviti.

             Bagi sukan sepak takraw pula, semua peserta di ajar dengan teknik dan peraturan dan permainan kecil yang boleh dilakukan menggunakan bola sepak takraw. Semua peserta juga ditayangkan dengan slaid tentang teknik, cara-cara dan perkara berkaitan dengan sepak takraw.

            Bagi sukan bola jaring pula, semua peserta mengadakan latihan dalam bulatan dan kebanyakan latihan lebih tertumpu kepada asas dan peraturan yang perlu  dipatuhi dalam sukan ini. Sukan bola jaring mempunyai peraturan yang ketat dan para peserta perlu memahaminya supaya ilmu tersebut dapat diperturunkan kepada murid-murid di sekolah masing-masing kelak.

            Bagi sukan bola keranjang dan olahraga pula, para peserta didedahkan dengan teknik dan peraturan melalui tayangan slaid. Hal ini sangat penting memandangkan sukan ini memerlukan tenaga dan teknik yang betul supaya kadar kecederaan dapat di minimakan.

         Bagi sukan ping pong pula, para peserta didedahkan dengan teknik dan cara bermain. Ini kerana permainan ini memerlukan ketangkasan dan teknik yang betul supaya permainan dapat berjalan dengan lancar dan baik.

        Secara keseluruhannya, semua sukan yang berlangsung di Dewan Sekolah Menengah pengiran Omar 2 berlangsung dengan baik dan lancar dan para peserta gembira dengan ilmu yang telah diperturunkan kepada mereka. Diharap dengan ilmu yang dituntut ini dapat diperturunkan sepenuhnya kepada semua murid di sekolah masing-masing.

No comments:

Post a Comment