Selamat Datang

Tuesday 5 July 2011

SUKAN 1 MURID 1 SUKAN BERMULA

              Pada hari ini  bermula jam 7.20 pagi hingga 8.20 pagi selama sejam, aktiviti 1 Murid 1 Sukan telah bermula. Semua murid Tahap 2 dikumpulkan di tapak perhimpunan dan dibahagikan kepada 3 kumpulan sukan iaitu Badminton, Sepak Takraw dan Bola Jaring. Setiap sukan ini di pimpin dan di pantau oleh 5 orang guru yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah. Disebabkan masa awal pagi di ambil selama sejam, jadual waktu persekolahan di anjak ke belakang selama sejam untuk Tahap 2 dan waktu pulang murid-murid ialah jam 1.40 tengahari. Walau bagaimanapun, murid-murid Tahap 1 dibenarkan pulang seperti biasa iaitu jam 12.40 tengahari.

             Bagi sukan badminton, murid yang menyertainya adalah seramai 15 orang lelaki dan perampuan. Murid didedahkan dengan saiz padang atau gelanggang. Murid juga didedahkan dengan peraturan dan alatan yang diperlukan untuk permainan ini. Setelah taklimat selesai, murid dibahagikan kepada 2 kumpulan besar dan murid melakukan aktiviti berbalas pukulan.

             Bagi sukan Sepak Takraw pula, seramai 13 orang murid lelaki. Murid-murid ini didedahkan dengan cara menimbang bola, melakukan servis dan cara menanduk bola. Untuk sukan ini, aktiviti dijalankan dalam bulatan supaya murid dapat menimbang bola beramai-ramai.

           Sukan Bola Jaring pula dianggotai oleh 15 orang murid lelaki dan perempuan. Mereka juga didedahkan dengan peraturan permainan. Murid diperkenalkan dengan cara permainan dan panggilan dalam sukan ini. Murid-murid ini melakukan aktiviti "passing"  dan "menjaring"  bola ke dalam bakul jaringan.

         Secara keseluruhannya, semua murid gembira dengan aktiviti yang dijalankan dan mereka tidak sabar menunggu untuk melakukan aktiviti ini lagi pada minggu hadapan.

No comments:

Post a Comment