Selamat Datang

Thursday 14 July 2011

SISTEM PENGURUSAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH

                Hari ini, satu Bengkel Penggunaan Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah ( SPPBS) telah diadakan pada jam 10.40 pagi bertempat di Bilik Pemulihan. Taklimat bengkel ini telah diberikan oleh Setiausaha Peperiksaan Sekolah, Puan Ismarinny Sarbini. Bengkel ini bertujuan memberikan pendedahan awal kepada guru-guru KSSR tentang cara pengisian ke dalam sistem tersebut.

               Dalam bengkel ini, semua guru didedahkan dengan cara memasuki sistem, memasukkan data guru dan cara menilai murid berdasarkan Dokumen Standard Prestasi yang telah ditetapkan. Di dalam Dokumen Standard Prestasi ini, ia menyatakan Kerangka Standard Prestasi bermula band 1 sehingga band 6. Setiap murid akan dinilai berpandukan aspek-aspek yang telah ditetapkan di dalam setiap band.

              Memandangkan SPPBS ini merupakan sesuatu yang baharu, kebanyakan guru KSSR masih menghadapi masalah bagaimana cara menilai murid dan perbincangan dengan semua guru perlu dilakukan lagi supaya guru tidak salah nilai seseorang murid.

             Walau bagaimanapun dengan bengkel yang telah diberikan, semua guru telah didedahkan secara lebih lanjut tentang Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan diharap semua guru dapat melengkapkan sistem ini dari bulan Januari hingga bulan Julai 2011.

No comments:

Post a Comment